Omgaan met stress: welke therapie helpt?

Er zijn situaties waarin het het normaal is om spanning te ervaren. Meestal herken je dat als kriebels in je buik, trillende handen of rode wangen van de zenuwen.

Kun jij omgaan met stress, of staat jouw onzekerheid je telkens in de weg? In dat geval kun je misschien wel een steuntje in de rug gebruiken, in de vorm van therapie. Waarschijnlijk klinkt dat wel erg zwaar, net of je gelijk bij een psychiater op de divan terechtkomt. Maar dat bedoelen we niet. We zullen kort een aantal tips geven voor natuurlijke therapieën, waar je makkelijk mee aan de slag kunt.

Bachbloesem therapie

Bachbloesems maken gebruik van de levensenergie uit de natuur, zoals in een mooie bloementuin. Deze levensenergie wordt volgens de door Dr. Bach ontwikkelde methode opgevangen in bronwater. Door het uitkiezen van Bachbloesems en de uitleg te lezen die daarbij hoort, wordt je ook bewust van je eigen persoonlijkheid en de manier waarop je reageert op spanning. Door het innemen van de bachbloesems die bij jouw klachten en persoonlijkheid passen, ga je beter in je vel zitten.

Chakra therapie

Chakra therapie is eigenlijk geen op zichzelf staande therapie, maar een onderdeel van verschillende therapievormen. Het doel is om je te helpen op het juiste moment af te sluiten voor negatieve invloeden of juist openstellen om bijvoorbeeld liefde toe te laten.

Oké, maar wat is chakra therapie dan? Eigenlijk is het erop gericht om de harmonie tussen geest, gevoel en lichaam te bevorderen, met behulp van bijvoorbeeld de genoemde therapievormen in deze blog. Chakra therapie richt zich op het bewust te worden van je chakra’s en geeft inzicht in waar de 7 hoofdchakra’s voor staan.

Fytotherapie (kruidengeneeskunde)

In de kruidengeneeskunde zijn verschillende kruiden bekend, die helpen bij ontspannen. Zoals lavendel; de eerste hulp bij stress en angsten omdat het kalmerend werkt op hart en zenuwstelsel. Drink bijvoorbeeld een kopje lavendelthee voor het slapen gaan. Zo zijn er veel natuurlijke rustgevers in de wereld van de kruiden te vinden.

Aroma therapie

Geuren kunnen ons humeur beïnvloeden. Omdat die geur een fijne herinnering oproept, of omdat de geur bijvoorbeeld rustgevend of kalmerend is, zoals citroenmelisse of lavendel. De oliën kunnen ook, net als de bachbloesems, inwerken op de gemoedstoestand van mens en dier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *